Již lidová moudrost říká, že “všechno souvisí se vším”. Ve skutečnosti tomu tak opravdu je.
Príroda je súvislý jednotný celok
V protikladu k metafysice zkoumá dialektika přírodu ne jako náhodný shluk věcí a jevů, navzájem odloučených, navzájem isolovaných a na sobě nezávislých, nýbrž jako souvislý jednotný celek, kde věci a jevy jsou vzájemně organicky spjaty, jsou na sobě závislé a vzájemně se podmiňují.
Vplyv na dialektickú metódu
Proto dialektická metoda soudí, že ani jeden jev v přírodě nemůže být pochopen, je-li brán isolovaně, mimo souvislost s okolními jevy.
Kterýkoli jev v kterékoliv oblasti přírody může být zvrácen v absurdum, je-li zkoumán mimo souvislost s okolními podmínkami, odloučeně od nich. A naopak, kterýkoli jev může být pochopen a zdůvodněn, je-li zkoumán v nerozlučné souvislosti s okolními jevy, ve své podmíněnosti okolními jevy.
Praktický význam pre činnosť komunistickej strany
Hodnotenie je nunté robiť iba v kontexte podmienok, ktoré vtedy existovali
Není-li na světě isolovaných jevů, jsou-li všechny jevy vzájemně spjaty a podmiňují-li se vzájemně, je jasné, že každý společenský řád a každé společenské hnutí v dějinách je třeba hodnotit nikoli s hlediska „věčné spravedlnosti“ nebo nějaké jiné apriorní ideje, jak činí mnohdy historikové, nýbrž s hlediska podmínek, které vytvořily tento řád a toto společenské hnutí a s nimiž jsou spjaty.
Otrokářský řád je s hlediska moderních poměrů absurdnost, protipřirozená hloupost. Otrokářský řád je za rozkladu prvobytlného pospolného řádu zjev zcela pochopitelný a zákonitý, jelikož znamená krok vpřed v porovnání s prvobytným pospolným řádem.
Požiadavky komunistickej strany sa vyvíjajú spolu s meniacimi sa podmienkami
Požadavek buržoasně demokratické republiky byl v době, kdy existoval carismus a buržoasní společnost, řekněme roku 1905 v Rusku, požadavkem zcela pochopitelným, správným a revolučním, neboť buržoasní republika znamenala tehdy krok vpřed. Požadavek buržoasně demokratické republiky je za našich nynějších poměrů v Sovětském svazu požadavkem nesmyslným a kontrarevolučním, neboť buržoasní republika je v porovnání se sovětskou republikou krokem zpět.
Všechno závisí na podmínkách, na místě a času.
Je pochopitelné, že bez takového historického způsobu posuzování společenských jevů nemůže existovat a vyvíjet se historická věda, neboť jedině takový způsob posuzování chrání historickou vědu před tím, aby se z ní nestal chaos náhod a klubko nejnesmyslnějších omylů.
Použité zdroje
- STALIN, Iosif Vissarionovič. O dialektickém a historickém materialismu. vyd. Malá knihovna marxismu-leninismu. Praha: Svoboda, 1952.
- František Ledvina. Dialektika. www.marxismus.cz. Available at: http://www.marxismus.cz/diamat/dialektika.htm (Accessed: 17 September 2024).