Skip to content

Marxismus-leninismus o individuálním teroru: Reakce na atentát na Charlieho Kirka

Atentátu na Charlieho Kirka v Utahu se okamžitě zmocnil buržoazní tisk a stát jako národní tragédie, „politického atentátu“, který musí sjednotit společnost proti „radikálně levicovému extremismu“.

Přestože vládnoucí třída zaplavuje éter slavnostním odsouzením násilí, denně pokračuje v rozpoutávání mnohem většího násilí na dělnické třídě a utlačovaných lidech – prostřednictvím války, policejních represí a pomalého násilí vykořisťování.

Marxisté-leninovci musí na tuto událost reagovat jasně. Nesdílíme krokodýlí slzy buržoazie. Ale ani neoslavujeme ani neschvalujeme metodu atentátníka. Naopak: Individuální terorismus a politické atentáty jsou proletářskému boji cizí. Slouží pouze k posílení pozice buržoazního státu a zároveň odvádějí lid od skutečné cesty emancipace.

Kirk nebyl „neutrálním“ politickým komentátorem. Jako zakladatel Turning Point USA si vybudoval kariéru mobilizující mládež za nejreakčnějšími proudy americké politiky: obranou kapitalismu, oslavou amerického imperialismu a kulturní válečnou démonizací dělnických hnutí, migrantů, žen, LGBTQ+ komunit a antirasistických bojů.

Z marxisticko-leninského hlediska byl Kirk maloburžoazním demagogem ve službách finančního kapitálu. Antonio Gramsci popsal takové postavy jako „morbidní symptomy“ krize buržoazní hegemonie, kdy „staré umírá a nové se ještě nemůže zrodit“.¹

Reakce vládnoucí třídy na Kirkovu vraždu odhaluje její hluboké pokrytectví. Jeho smrt je považována za národní pohromu, útok na samotnou demokracii. Přesto každý den pracující lidé hynou v továrnách, na polích a v dolech a jejich úmrtí jsou součástí odpisů jako „nehody“ výroby. Tisíce lidí předčasně umírají kvůli chudobě, nedostatku zdravotní péče a nebezpečným pracovním podmínkám – jde o úmrtí, která nevyvolávají žádný národní smutek.

Ještě groteskněji buržoazie zavírá oči před miliony lidí zabitých v imperialistických válkách. Invaze do Iráku a Afghánistánu, bombardování Libye a Jugoslávie a pokračující podpora zvěrstev izraelské vlády v Gaze si vyžádaly nespočet životů. Tato úmrtí jsou vnímána jako vedlejší škody, neviditelné v buržoazním diskurzu.

Jak napsal Engels: „Moderní zastupitelský stát je nástrojem k vykořisťování námezdní práce kapitálem.“²

Slzy za Kirka tedy nejsou prolévané obecně za „lidský život“, ale za zástupce buržoazní moci. Když umírají vykořisťovaní a utlačovaní, je ticho. Když padne tribun reakce, establishment křičí zármutkem.

Marx a Engels od začátku odmítali konspirační a teroristické metody a trvali na tom, že socialismus nemůže být darován hrdiny, ale pouze vědomou aktivitou dělnické třídy: „Osvobození dělnické třídy musí být dobyto samotnou dělnickou třídou.“³

„Revoluce se nedělají úmyslně a svévolně. Jsou přirozeným důsledkem okolností… rozvoje výrobních sil.“⁴

Atentáty, ať už jsou jakkoli velkolepé, tyto okolnosti nemění. Nahrazují kolektivní moc individuální vůlí.

Lenin, který se v ruském revolučním hnutí přímo postavil terorismu, byl důrazný: „Ani zdaleka nepopíráme význam hrdinských individuálních úderů, ale je naší povinností důrazně varovat před posedlostí terorem… Teror nikdy nemůže být pravidelnou vojenskou operací; v nejlepším případě může sloužit pouze jako jedna z metod používaných při rozhodném útoku.“⁵

„Kongres rozhodně odmítá terorismus, tj. systém individuálních politických atentátů… takové metody odvádějí naše nejlepší síly od agitace a organizace, ničí kontakt s masami a šíří zkreslené představy o úkolech našeho boje.“⁶

Pro Lenina nebyl terorismus jen „neúčinný“. Aktivně hnutí škodil: Vyvolával represe, mátl masy a omlouval pasivitu tím, že naznačoval, že změny lze dosáhnout konspiračními činy.

Ernesto Che Guevara ze své strany také varoval před tímto druhem atentátů: „Terorismus je obecně neúčinný; zabití jednotlivce, který je v rámci represivního aparátu nahraditelný, vede pouze k větší represi a ztrátě cenných životů pro revoluci.“⁷ I v rámci ozbrojeného boje byl terorismus vnímán jako strategicky destruktivní.

Každý atentát na politickou osobnost dává vládnoucí třídě záminku k rozšíření dohledu, militarizaci policie a potlačování disentu. Vytváří dokonalý narativ: Že „extremisté“ ohrožují demokracii, a proto musí stát chránit společnost omezováním svobod. V tomto smyslu individuální teror buržoazii neděsí – slouží jí.

Jak uzavřel Lenin: „Nahrazovat třídní boj mas terorismem znamená hrát do karet reakcionářům.“⁸

 

Ideologie Charlieho Kirka byla hluboce reakční silou mobilizovanou proti dělnické třídě a utlačovaným. Jeho smrt rukou vraha tento charakter nemění – ani neposouvá věc socialismu. Naopak, posiluje buržoazii, která ji využije k legitimizaci represí a umlčování disentu.

 

Komunisté odpovídají jak na Kirkovu reakční politiku, tak na jeho atentát stejným principem: Pouze organizovaný a vědomý boj dělnické třídy může zlomit moc kapitálu. Kulka osamělého střelce nenahradí revoluční sílu milionů.

Poznámky:

  1. Antonio Gramsci, Vězeňské zápisníky, otázka 3.
  2. Friedrich Engels, Původ rodiny, soukromého vlastnictví a státu, MECW sv. 26.
  3. Karl Marx, Inaugurační projev První internacionály (1864), MECW sv. 20.
  4. Friedrich Engels, Dopis Bebelovi (1875), MECW sv. 45.
  5. V.I. Lenin, Kde začít? (1901), LCW sv. 5.
  6. V.I. Lenin, Rezoluce o terorismu (1903), LCW sv. 6.
  7. Ernesto Che Guevara, Partyzánská válka (1960).
  8. V. I. Lenin, Sociální demokracie a terorismus (1902), LCW, sv. 8,

 

Autor Nikos Mottas je šéfredaktorem časopisu Na obranu komunismu.

Zdroj: https://www.idcommunism.com/2025/09/marxism-leninism-on-individual-terror-a-response-to-the-assassination-of-charlie-kirk.html 

Vybrala, přeložila a upravila redakce Kolektivu pro práci, kulturu a vědu